Здравствуйте. За последние два месяца у меня много хороших новостей. Кое о чем я уже рассказал, об остальном — дальше.
Программы
upd:foobar2000 1.2.2 — теперь (с выходом версии 1.2) для MP3, AAC и Vorbis используется декодер ffmpeg. В настройках появились расширенные настройки приоритета и аппаратных буферов для WASAPI — будет полезно для устранения щелчков на некоторых компьютерах. Для переключения устройств вывода теперь можно назначить горячие клавиши.
1.2.2
Bug fix: 1.2.1 regression - rare crash on specific malformed files.
Bug fix: worked around MS listview bug - disappearing Converter preset list in certain scenarios.
1.2.1
Bug fix: Menu commands to switch between playback output devices not entirely working.
Bug fix: Incorrect decode of odd/malformed Vorbis files.
Bug fix: Archive Reader DLL was accidentally made dependant on MSVCR100.DLL in 1.2.
Improved compatibility with malformed AIFF files.
Bug fix: 1.2 regression - some filesystem operations in monitored folders would cause foobar2000 to crash.
1.2
Support for streaming to arbitrary UPnP MediaRenderer devices through the new UPnP output component.
FFmpeg is now used for MP3, AAC and Vorbis decoding
Extended playback thread priority options in Advanced Preferences.
New: Converter “Quick Convert” dialog, for simplified casual conversions without advanced features.
New: Menu commands to switch between playback output devices.
New: Component installer now shows component licenses when available.
Package license.txt or license.rtf with the component to get it shown on install.
License not shown when autoupdating components.
Equalizer is now an open-source component, separate from the standard DSP array.
1.1.18
Hot fix: deadlock detection feature has been disabled due to newly documented harmful side effects.
No more crash when playing during a machine standby cycle.
new: Crossover (foo_dsp_xover.dll) v0.42 — программный кроссовер, представляющий собой набор настраиваемых фильтров для разброса частот на разные звуковые каналы.
0.2.29 (2012/11/11)
Handle lost devices for Direct2D, fixes frozen display after locking/suspending Windows 8.
0.2.28 (2012/11/05)
Compatible with Windows 8 SDK and VS2012 compiler, not currently used.
Ensure that seekbar storage is properly shaped to work around broken inputs.
Remove some dependencies on D3DX.
Only load DLLs when looking for frontends.
1.1.18: обновлены плагины.
1.2.1: обновлены плагины и кодеры, добавлен компонент для записи Audio CD и кроссовер.
1.2.2: обновлены плагины и кодеры, удален iZotope Ozone (no warez).
new:SmoothVideo Project (SVP) 3.1.3 — проект по созданию средства для повышения плавности видео. Работа программы основана на скрипте AviSynth, который перехватывает декодированный видео поток и преобразовывает его в поток с повышенной частотой кадров. Для расчета промежуточных кадров можно использовать алгоритмы различной сложности, имеется поддержка обработки с помощью современных GPU (через OpenCL). Целевой частотой кадров в идеале выбирается частота обновления экрана монитора.
release 2.13
Gracefully shutdown on console interrupt event (such as Ctrl+C, Ctrl+Break or closing console window).
Gracefully means that it stops encoding immediately as if it were the end of input, and properly finalize the container, therefore resulting file will be playable (until that point).
Of course, it is not that qaac can terminate gracefully in every possible situations. You can always forcefully kill qaac using task manager or something.
release 2.12
Add --no-delay option. (Read the discussion at HA thread from here).
--no-delay will compensate encoder delay (2112 samples) by prepending silence of 960 samples before sending input to encoder, then trimming 3 AAC frames at beginning (2112 + 960 = 3072 = 1024 * 3, where 1024 is the frame length of AAC. So total amount of delay will be exactly equals to length of 3 AAC frames). Note that these numbers are doubled in case of SBR.
This option is meant for video as a mean to resolve A/V sync issue. The resultant AAC will have exactly zero-delay, but might have pops/clicks at the beginning. Use with care.
release 2.11
Changed --tag option behavior to be strict. Formerly, when fourcc passed by --tag is unknown, qaac accepted it and wrote it as UTF8 string tag. Now --tag accepts only known tags. This is considered to be more foolproof, since iTunes is known to refuse editing tags when a file contains unknown tag atoms.
Read vorbis comment "WAVEFORMATEXTENSIBLE_CHANNEL_MASK" of FLAC and treat as channel layout.
Fixed a bug: mono AIFF/CAF file with kAudioChannelLabel_Mono in chan chunk could not be read.
release 2.10
Changed --delay option spec. --delay now accepts either duration in time or number of samples. If you are used to timespec of sox, you should be already familiar with it. The format is as following:
--delay=[hh:[mm:]]ss[.sss]...
--delay=s
In the first case, parts surrounded by brackets can be omitted. So, --delay=100 means 100 seconds, --delay=-10.72 means -10.72 seconds, --delay=02:53.1 means 2 minutes and 53.1 seconds, and so on.
Second case is for number of samples. You just put an integer followed by "s" (means "samples"). --delay=-2112s or something.
HTOA support. Now index 00 of first track in cue sheet is encoded into track 0.
Fixed a bug of cue sheet parser. Last line of cue was ignored if the last line is ending with a white space character other than LF.
release 1.47
This is a release of previous 1.xx branch, several bug fix back ported from 2.xx. The most critical one is box order layout fix for iTunes custom metadata (which affects iTunSMPB and --longtag, and has been quite long standing ... probably from 0.xx era).
Version 4.11 (January 20, 2013)
NEW: Switched from MMX to SSE assembly, making compression and decompression faster.
NEW: Switched to latest Microsoft compiler, making everything around 5% faster.
Changed: Removed support for old Monkey's Audio 3.92 and earlier files (it hasn't been possible to make these files for over ten years -- use an old copy of Monkey's Audio to convert these files to the latest format if you have any).
Changed: Fixed a few compiler warnings.
Changed: Removed dependence on third-party NASM assembly compiler in favor of intrinsics (which compile nicely with all major compilers).
Changed: Put all Monkey's Audio source code into a namespace APE so that linking into third-party projects should never have name collisions.v
Changed: Switched from #ifndef/endif to #pragma once (now supported by any reasonable compiler).
И так, во-первых, сайт уже больше недели работает на новом сервере. В принципе, я доволен - задержки немного уменьшились, скорость стала около 2 МБ/с — вроде всё в порядке. Что касается движка — уходить с uCoz CMS (отныне uWeb, но суть та же) всё-таки пока не хочется. Что поделаешь, привычка — вторая натура. В принципе, тут есть всё необходимое. Если включить смекалку, да еще дизайнера нормального найти — можно сделать отличный дизайн и автоматизировать многие вещи, которые мне приходится делать вручную (прописывание ссылок, скринов в виде HTML). В общем, пока всё так, а дальше — поживем, увидим.
Вторая хорошая новость — это конечно открытие форума. Мне таки удалось привести его к более-менее удобоваримому виду. Так что отныне все вопросы желательно задавать именно там — вероятность ответа даже больше, чем если будете писать мне в ЛС.
А еще недавно я создал свой канал на YouTube и перенес туда все свои видеоролики (пришлось перебороть чувство собственничества в пользу удобства для пользователей). Так что непременно подписывайтесь!
Ну и, напоследок, несколько ссылок, по которым Вы можете подписаться на новости проекта и другую интересную информацию.